پيام
+
سوال: منظور از تسويل نفس چيست ؟
پاسخ آيت الله جعفر سبحاني : در قرآن مجيد مکرارا از «تسويل نفس» سخن به ميان آمده است و مفاد آن اين است که نفس انسانى روى تمايلات نفسانى، کارهاى زشت را نزد او زيبا جلوه دهد، از اين جهت برخى براى انسان، نفسى به نام «مسوله» اثبات کرده اند، در مقابل «نفس مطمئنه» و يا «لوامه» و يا «راضيه» ،
تفكر ديني
94/9/17
تفكر ديني
مثلا حضرت يعقوب به فرزندان خود که يوسف را در چاه افکندند، و رياکارانه گفتند که گرگ او را خورده است، چنين مى گويد:
«...بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَميلٌ...» «نفس شما، کارتان را بر شما زيبا جلوه داده است، صبر و بردبارى کار زيباست» / سوره يوسف آيه 18
و باز درباره سامرى که مردم را به پرستش گوساله دعوت کرد، مى گويد:
«...وَکَذلِکَ سَوَّلَتْ لِى نَفْسِى»
تفكر ديني
اين نفس من کار مرا بر من زيبا جلوه داد» / سوره طه آيه 96
رسول گرامى، که درود خدا بر او باد در جايي از وضع گروهى خبر مى دهد و مى فرمايد: زمانى فرا مى رسد که جوانان شما فاسد مى شوند و به کارهاى زشت امر مى کنيد و از کارهاى خوب باز مى داريد، ناگهان مردى از روى تعجب پرسيد: آيا چنين چيزى پيش مى آيد؟
پيامبر فرمودند: بدتر از اين هم مى شود روزگارى مى آيد که شماها تشخيص حق را از باطل و نيک را از زشت،
تفكر ديني
از دست مى دهيد و سرانجام کارهاى نيک در نظر شماها بد، و کارهاى بد، در نظرتان نيک جلوه مى کند.
در حالى که قرآن فريب وجدان و خودآرايى نفس انسانى را تصديق مى کند ولى يادآور مى شودکه اگر انسان به اعماق وجدان خود بازگشت کند از وضع واقعى خود آگاهى صحيحى به دست مى آورد، به خطا و جرم خود معترف مى گردد آنجا که مى فرمايد:
تفكر ديني
«بَلِ الإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرة * وَلَو أَلْقى مَعاذِيرَه» «انسان به نفس خود آگاه است هر چند براى توجيه خود عذرهايى بتراشد» / سوره قيامت، آيات 14 و 15