پيامهاي ارسالي
+
سوال: منظور از تسويل نفس چيست ؟
پاسخ آيت الله جعفر سبحاني : در قرآن مجيد مکرارا از «تسويل نفس» سخن به ميان آمده است و مفاد آن اين است که نفس انسانى روى تمايلات نفسانى، کارهاى زشت را نزد او زيبا جلوه دهد، از اين جهت برخى براى انسان، نفسى به نام «مسوله» اثبات کرده اند، در مقابل «نفس مطمئنه» و يا «لوامه» و يا «راضيه» ،
تفكر ديني
94/9/17
مثلا حضرت يعقوب به فرزندان خود که يوسف را در چاه افکندند، و رياکارانه گفتند که گرگ او را خورده است، چنين مى گويد:
«...بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَميلٌ...» «نفس شما، کارتان را بر شما زيبا جلوه داده است، صبر و بردبارى کار زيباست» / سوره يوسف آيه 18
و باز درباره سامرى که مردم را به پرستش گوساله دعوت کرد، مى گويد:
«...وَکَذلِکَ سَوَّلَتْ لِى نَفْسِى»
اين نفس من کار مرا بر من زيبا جلوه داد» / سوره طه آيه 96
رسول گرامى، که درود خدا بر او باد در جايي از وضع گروهى خبر مى دهد و مى فرمايد: زمانى فرا مى رسد که جوانان شما فاسد مى شوند و به کارهاى زشت امر مى کنيد و از کارهاى خوب باز مى داريد، ناگهان مردى از روى تعجب پرسيد: آيا چنين چيزى پيش مى آيد؟
پيامبر فرمودند: بدتر از اين هم مى شود روزگارى مى آيد که شماها تشخيص حق را از باطل و نيک را از زشت،
از دست مى دهيد و سرانجام کارهاى نيک در نظر شماها بد، و کارهاى بد، در نظرتان نيک جلوه مى کند.
در حالى که قرآن فريب وجدان و خودآرايى نفس انسانى را تصديق مى کند ولى يادآور مى شودکه اگر انسان به اعماق وجدان خود بازگشت کند از وضع واقعى خود آگاهى صحيحى به دست مى آورد، به خطا و جرم خود معترف مى گردد آنجا که مى فرمايد:
+
امام على عليهالسلام:
شيعيان ما كسانى اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى كنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى نمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى روند. چون خشميگين شوند، ظلم نمى كنند و چون راضى شوند، زياده روى نمى كنند، براى همسايگانشان مايه بركت اند و نسبت به همنشينان خود در صلح و آرامش اند.
كافى(ط-الاسلاميه) ج 2، ص 236 و 237
يوسف جليلي-2
92/10/30
+
**امام صادق عليه السلام :** شوهر در رابطه با همسرش از سه چيز بىنياز نيست: سازگارى كه با آن، سازگارى ومحبت و عشق زن را به خود جلب كند و خوش اخلاقى با او و دلبرى از او با آراستن خودبراى وى و فراهم آوردن امكانات رفاهى او..... تحف العقول ، ص 323
@شميم ياس @
94/5/3
+
**امام على عليه السلام :**از غيرت نابهجا بپرهيز؛ چرا كه اين كار، زنان درستكار را به لغزش مىكشانَد؛ اما بركارزنان، نظارت داشته باش و هرگاه گناهى از آنان ديدى، چه بزرگ و چه كوچك، ازطريق نشان دادن ناخشنودى خويش، با آن برخورد كن و از مجازات كردن بپرهيز، چراكه گناه، بزرگ و تذكّر، كم اثر مىگردد..... تحف العقول، ص 87
@شميم ياس @
94/5/3
+
**امام سجاد عليه السلام :**حق زن آن است كه بدانى خداوند او را مايه آرامش و آسايش و همدم و پرستار توقرار داده است، هم چنين بر هر يك از شما واجب است كه خداوند را بخاطر وجودديگرى ستايش كند و بداند كه او نعمتى است كه خداوند ارزانى داشته و واجب است كهبا نعمتِ خداوندى رفتار نيك داشته باشد و او را گرامى بدارد و با او سازگارى كند و هرچند حق تو بر زنت بيشتر است و
پيام نما جامع
94/5/3
فرمانپذيرى از تو، در هر چه دوست مىدارى يانمىپسندى، تا آنجا كه گناه نباشد، بر او لازمتر است، در هر حال او اين حق را دارد كه ازتو مهربانى ببيند و از همدمى تو برخوردار شود، و حق دارد كه در برآوردن كامى كه بهناچار بايد برآورده شود، آرامش و آسايشش تأمين شود و اين حقى بس بزرگ است وهيچ نيرو و توانى جز به خداوند نيست...... تحف العقول ، ص 261
+
علي ابن ابراهيم به سند خود از حضرت صادق ( ع ) روايت نمود که فرمود : رسول اکرم ( ص ) فرمودند : وقتي مرا به آسمان بردند ، داخل بهشت شدم . قصري از ياقوت سرخ ديدم ، از بس روشن و صاف بود از درون آن بيرونش پيدا بود و دو تالار از دُر و زبرجد داشت. به جبرئيل گفتم : اين قصر براي کيست؟ گفت: براي کساني که نيکوکارند و خوش گفتارند، و دائم روزه بوده و به فقرا اطعام کنند و وقتي همه خوابند و در خواب فرو رفته اند
سعيد عبدلي
94/2/16
شب زنده دارند و به ذکر حق مشغولند. اميرالمومنين ( ع ) به رسول اکرم ( ص ) عرض نمود: آيا از امت کسي قادر به انجام اين اعمال هست؟ در جواب گفتند: يا علي نزديک من بيا . نزديک حضرت رفت . فرمود: مي داني گفتار و کردار نيکو چيست ؟ گفتنِ سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر.مي داني منظور از هميشه روزه بودن چيست ؟ کسي که تمام ماه رمضان را بدون آن که يک روزِ آن را افطار کند ؛ روزه بدارد.
مي داني اطعام يعني چه ؟ هر کس براي عائله خود در تلاش معاش باشد و کسب کند و نگذارد چشم افراد عائله اش به اموال مردم باشدو سربار مردم نشود. مي داني شب زنده داري يعني چه ؟ کسي که بين نماز مغرب و عشا نخوابد . چون يهود و نصاري و کساني که مانند آنها هستند ميان مغرب و عشا مي خوابند.( تفسير جامع تاليف حضرت آيت الله علامه حاج سيد ابراهيم بروجردي ص 130-131 )
+
**امام صادق عليه السلام** :مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر چند بر ضد خود يا پدر و مادرش باشد و به خاطر آنها از حق منحرف نشود……………مستدرک الوسايل و مستنبط المسايل ج 9 ، ص 45 - بحار الأنوار(ط-بيروت)، ج71، ص223
سعيد عبدلي
94/2/16
+
**امام صادق عليه السلام:**
آزاده در همه حال آزاده است: اگر بلا و سختى به او رسد شكيبايى ورزد و اگر مصيبتها بر سرشفرو ريزند او را نشكنند هرچند به اسيرى افتد و مقهور شود و آسايش را از دست داده و به سختى و تنگدستى افتد. چنان كه يوسف صديق امين، صلوات اللّه عليه، به بندگى گرفته شد و مقهور و اسير گشت اما اين همه به آزادگى او آسيب نرساند.....(كافى، ج2، ص89، ح6)
سعيد عبدلي
94/2/16
+
**امام صادق عليه السلام:**
پنج خصلت است كه در هر كس يكى از آنها نباشد خير و بهره زيادى در او نيست: اول: وفادارى دوم: تدبير سوم: حيا چهارم: خوش اخلاقى و پنجم: ـ كه چهار خصلت ديگر را نيز در خود دارد ـ آزادگى......(خصال، ص284، ح33)
سعيد عبدلي
94/2/16
+
امام على عليه السلام :
درباره آيه سهم خود را از دنيا فراموش مكن : [يعنى] سلامتى ، توانايى ، فرصت ، جوانى و شادابى ات را فراموش مكن ، تا با آنها ، آخرت را به دست آورى.......وسايل الشيعه ج1 ، ص90 - مجموعه ورام ج2 ، ص165
سعيد عبدلي
94/2/16
+
حديث از امام صادق عليه السلام :
حُسنُ الجِوارِ يُعَمِّرُ الدِّيارَ وَيَزيدُ فِى العمارِ؛؛؛؛؛خوش همسايگى شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند.......
كافى، ج2، ص667، ج8
سعيد عبدلي
94/2/16
+
امام باقر عليه السلام :خداوند تبارک و تعالي چون بنده اي را دوست دارد در بلا و مصيبتش غرقه سازد و باران گرفتاري بر سرش فرود آرد و آنگاه که اين بنده خدا را بخواند فرمايد : لبيک بنده ي من ! بي شک اگر بخواهم خواسته ات را زود اجابت کنم مي توانم اما اگر بخواهم آن را برايت اندوخته سازم اين براي تو بهتر است......اصول کافي(ط-الاسلاميه)، ج2 ، ص 253 (باب شدة ابلاء المومن حديث 7)
شاه توري
93/3/8