90/11/19
11:23 ع
پیامبرصلى الله علیه وآله: مَنِ اتَّخَذَ زَوجَةً فَلیُکرِمها(1)
هر کس همسرى اختیار کند، باید او را گرامى بدارد.
. پیامبرصلى الله علیه وآله: إذا صَلَّتِ المَرأةُ خَمسَها
و صامَت شَهرَها و أحصَنَت فَرجَها و أطاعَت بَعلَها
فَلَتَدخُلُ الجَنَّةَ مِن أیِّ أبوابٍ شاءَت؛(2)
هرگاه زنى نمازهاى پنجگانهاش را به جاى آورد،
و ماه رمضان را روزه بگیرد، و دامنش را پاک نگه
دارد، و از شوهرش فرمان ببرد، از هر درى که
بخواهد وارد بهشت مىشود.
. امام على علیه السلام: إنَّ المَرأَةَ رَیحانَةٌ
و لَیسَت بِقَهرَماَنةٍ؛(3)
زن گل است و لطیف، نه کارگزار و دلیر.
. امام صادق علیه السلام: أکثَرُ الخَیرِ فِی النِّساءِ؛(4)
بیشتر خوبىها در زنان است.
. امام صادق علیه السلام: إنَّ اللَّهَ جَعَلَ
لِلمَرأةِ أن تَصبِرَ صَبرَ عَشرَةِ رِجالٍ؛(5)
خداوند صبر و تحمّلِ ده مرد را به زن عطا کرده است.
. امام صادق علیه السلام: لَیسَ لِامرَأةٍ
خَطَرٌ لا لِصالِحَتِهِنَّ ولالِطالِحَتِهِنَّ؛(6)
براى زن بهایى نمىتوان تعیین کرد، نه براى
خوب آنها و نه براى بدشان.
********************************
2 . کتاب من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 441.
4 . کتاب من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 385.
90/11/19
11:17 ع
1- کلینی از احمد بن محمد کوفی، از علی
بن حسن میثمی، از عباس بن هلال شامی
غلام ابوالحسن علی بن موسی(ع ) نقل
کند که گوید: شنیدم امام رضا(ع ) می فرمود:
هرگاه بندگان گناهی نو مرتکب شوند که پیش
از این مرتکب آن نمی شدند خداوند بلایی برای
شان آورد که پیش از آن نمی شناختند
2- کلینی گوید: تنی چند از اصحاب ما از سهل
بن زیاد، از علی بن اسباط، از ابن عرفه، از
ابوالحسن (ع ) نقل کنند که فرمود: خداوند
عزّوجلّ در هر روز و شب ندا دهنده ای دارد
که فریاد می زند: ای بندگان خدا دست از
نافرمانی خدا بدارید، دست از نافرمانی خدا
بردارید، زیرا اگر نبود وجود حیوانات چرنده و
کودکان شیرخواره و پیران خمیده هر آینه چنان
عذابی بر شما فرو می ریخت که همه شما
را خرد و نابود کند
3- صدوق از فقیه مروزی،
از ابوبکر بن محمد نیشابوری، از عبدالله بن
احمد طایی، از پدرش، از امام رضا، از پدرانش،
از علی (ع ) نقل کند که آن حضرت فرمود:
رسول خدا(ص ) فرمود: خداوند تبارک و تعالی
می فرماید: فرزند آدم، چه چیز تو را با من به
انصاف آورد، که با نعمت ها به تو محبت می کنم
و تو با نافرمانی ها (گناهان ) به من دشمنی ؟
خیر من به تو نازل و شرّ تو به من بالا می آید و
پیوسته فرشته ای بزرگوار در هر روز و شب کاری
زشت از تو را نزد من آورد، ای فرزند آدم، اگر وصف
خود از غیر خود می شنیدی و نمی دانستی وصف
شده کیست، بی شک به دشمنی و کینه
او شتاب می گرفتی
4- و به همین اسناد گوید: رسول خدا(ص ) فرمود
خداوند تبارک و تعالی فرموده است : فرزند آدم،
مباد گناه مردم از گناه خود فریبت دهد و نعمت
مردم از نعمت خدا بر تو، مردم را از رحمت خدا
که آن را برای خود امید داری، ناامید مکن
5- صدوق از محمد بن احمد بن حسین بن
یوسف بغدادی، از علی بن محمد بن عینیه،
از دارم بن قبیصه از حضرت رضا(ع) از پدرش،
از پدرانش از علی (ع ) نقل کند که فرمود:
پیامبر خدا(ص ) فرمود: آن که از گناه توبه کند
چون کسی است که هیچ گناهی نداشته
6- صدوق از حاکم حسین بن احمد بن صولی،
از ابوذکوان، از ابراهیم بن عباس، از امام رضا(ع )
نقل کند که فرمود: گناهان کوچک (صغیره )
راههایی به گناهان بزرگ (کبیره )اند و هر که
به خاطر اندک از خدا بیم ندارد از او در بسیار
نیز نترسد، و اگر نبود که خداوند با بهشت و
دوزخ مردم را بیم داده است، بر آنان واجب
بودن اطاعت او کرده، گرد نافرمانی اش نگردند
که او صاحب نعمت و فضل بر ایشان است و
آنچه سزاوار آن نبوده اند، ابتداء از إنعام خود
ارزانی شان داشته ***
1- اصول کافى 2/ 275.
2- اصول کافى 2/ 276.
3- عیون اخبار الرضا 2/ 28.
4- عیون اخبار الرضا 2/ 29.
5- عیون اخبار الرضا 2/ 74.
6- عیون اخبار الرضا 2/ 180.
90/11/19
10:50 ع
امام علی (ع): فرمودند :
برای صاحب الزّمان غیبتی است عظیم که
باید در محور ایمان راسخ بود زیرا که خیلی
ها از ما جدا می شوند حتّی آنها که به
مقامات بلند رسیده اند
منبع : اصول کافی جلد 1
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
آدمی تعجّب می کند از وفور ایمان
مردم آخرالزّمان که پیامبری را ندیدند و
امام آسمانی را زیارت نکردند و تنها ایمان
به سطوری می آورند که بر روی کتابهای
باقیمانده از وحی و کلمات معصومین
نقش بسته است
منبع : کتاب حکیم
خدا کند که رضایم فقط رضای تو باشد
هوای نفس نباشد همه هوای تو باشد
خداکند که گزارت فِتد به منظر چشمم
که سجده گاه نمازم به جای پای تو باشد
خدا کند که اماما دلم برای تو باشد
کسی دراو ننشیند همیشه جای تو باشد
خداکند که نفروشم دِگر به غیر تو جان را
که جان و هر چه که دارم همه فدای تو باشد
منم مریض و توهستی طبیب درد درونم
عنایتی که شفایم فقط شفای تو باشد
فدای خاک ره تو وجود عالم و آدم
وجود عالم امکان به اِتکای تو باشد
خدا کند که بدانم نشانه ای زمکانت
که درب جنتِ رضوان دَر سرای تو باشد
خدا کند که شوم من فدای راه و فنایت
با سعادت آن جان که او فنای تو باشد
گذشت عمر و ندیدم زمان و وقت ظهورت
دعا نما که ظهور تو با دعای تو باشد
خدا کند که ولای تو دردلم بنشیند
که بندگی و عبادت فقط و لای تو باشد
ندارد غصه ای انوار به روزگار اماما
اگر که درهمه ی عمر فقط گدای تو باشد
90/11/19
10:34 ع
1- خداوندا ! وعده ای را که به من داداه ای ، برآورده
کن و امر قیام مرا تمام فرما . قدمهایم را ثابت بدار و در
سایه قیام من ، جهان را پر از عدل و داد کن
بحار الأنوار ، ج 51، ص13
2- ستمکاران پنداشتند که حجت خدا نابود شدنی
است ، در حالی که اگر به ما اجازه سخن گفتن داده
می شد ، شک و تردید از میان برداشته می شد
بحار الأنوار ، ج 51، ص 4
3- کسی که نسبت به ما ظلم ورزد ، از جمله
ستمکارانی است که مشمول لعنت خدا است ، چرا
که خدا فرموده است :
" آگاه باشید که لعنت خدا بر ستمکاران است "
بحار الأنوار ، ج 53، ص 182
4- زمان ظهور و فرج ما با خداست ، و تعیین کنندگان
وقتظهور ، دروغگویانند
بحار الأنوار ، ج 53، ص 181
5- از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به
ما واگذارید ، برماست که شما را از سرچشمه سیراب
برگردانیم ، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود ،
در پی کشف آنچه از شما پوشیده شده نروید و مقصد
خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است
به طرف ما قرار دهید
بحار الأنوار ، ج 53، ص 1
6- آگاه باشید به زودی کسانی ادعای مشاهده
مرا خواهند کرد . آگاه باشید هر کس قبل از " خروج
سفیانی " و شنیدن صدای آسمانی ، ادعای مشاهده
مرا کند دروغگو و افترا زننده است حرکت و نیرویی
جز به خدای بزرگ نیست
الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 478
7- سیم ، خدمتکار حضرت مهدی علیه السلام گوید :
آن حضرت به من فرمود :
" آیا تو را در مورد عطسه کردن بشارت دهم ؟ " گفتم :
آری .
فرمود :
" عطسه ، علامت امان از مرگ تا سه روز است
" بحار الأنوار ، ج 51، ص 5
8- ما علت و فلسفه آنچه از دوران غیبت اتفاق
افتاده است ، پس خداوند عز و جل در قرآن فرموده است :
" ای مؤمنان از چیزهایی نپرسید که اگرآشکار شود ، بدتان آید
" بحار الأنوار ، ج 78، ص 380
9- وجود من برای اهل زمین سبب امان و آسایش
است ، همچنان که ستارگان سبب امان اهل آسمانند
بحار الأنوار ، ج 78، ص 380
10- اگر شیعیان ما - که خداوند آنها را به طاعت و
بندگی خویش موفق بدارد - در وفای به عهد و پیمان
الهی اتحاد و اتفاق می داشتند و عهد و پیمان را
محترم می شمردند ، سعادت دیدار ما به تأخیر
نمی افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می شدند
الإحتجاج للطبرسی ، ج 2 ، ص 499
11- خداوند با ماست و به جز ذات پروردگار به
چیزی نیاز نداریم ، و حق با ماست ، پس اگر
کسانی با ما نباشند ، هرگز در ما وحشتی ایجاد
نمی شود ما دست پرورده های پروردگارمان ،
و مردم دست پرورده های ما هستند
الغیبة للشیخ الطوسی ، ص 172
12- حق با ماست و در میان ماست ، کسی
جز ما چنین نگوید مگر آنکه دروغگو و افترا زننده باشد
بحار الأنوار ، ج 53، ص 191
13- من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده
از ابراهیم و خلاصه محمد ( درود خدا بر همگی آنان باد )
هستم
بحار الأنوار ، ج 52، ص 238
14- هر گاه خداوند به ما اجازه دهتد که سخن
بگوییم ، حق ظاهر خواهد شد و باطل سست
و ضعیف شده و از میان شما خواهد رفت
بحار الأنوار ، ج 25، ص 183
مژده باد ای عاشقان آن یار ما می آید آخر
مقتدا و رهبر و سالار ما می آید آخر
بی قراران رخش قدری دگر آرام گیرید
مایه ی آرامش و دلدار ما می آید آخر
گرچه این دوران ما را سایه ظلمت گرفته
روشنی بخش سرای تار ما می آید آخر
این جهان ما شده ویرانه از ظلم ستمگر
بهر آبادانیش معمار ما می آید آخر
ای گروه منتظر با تزکیه آماده گردید
راحتِ روح و تن تبدار ما می آید آخر
منصب فرمانروایان جهانی هیچ و پوچ است
چون امیر و سید و سردار ما می آید آخر
این کویر خشک ما چون باغ جنت می شود
باغبان گلشن و گلزار ما می آید آخر
ای همه چشم انتظاران این شب تمام است
از افق آن یاور بیدار ما می آید آخر
گرچه شب تاریک و طولانی است اما
عاشقان با سحر خورشید شام تار ما می آید آخر
هر چه ما نالایقیم انوار اما آن امام
مهربان است و زپی دیدار ما می آید آخر
90/11/14
9:12 ص
در زمانهای دور، مرد خسیسی زندگی می کرد.
او تعدادی شیشه برای پنجره های خانه اش سفارش
داده بود . شیشه بر ، شیشه ها را درون صندوقی
گذاشت و به مرد گفت باربری را صداکن تا این صندوق
را به خانه ات ببرد من هم عصر برای نصب شیشه ها می آیم .
از آنجا که مرد خسیس بود ، چند باربر را صدا کرد ولی
سر قیمت با آنها به توافق نرسید. چشمش به مرد
جوانی افتاد ، به او گفت اگر این صندوق را برایم به
خانه ببری ، سه نصیحت به تو خواهم کرد که در
زندگی بدردت خواهد خورد.
باربر جوان که تازه به شهر آمده بود ، سخنان مرد
خسیس را قبول کرد. باربر صندوق را بر روی دوشش
گذاشت و به طرف منزل مرد راه افتاد.
کمی که راه رفتند، باربر گفت : بهتر است در بین راه
یکی یکی سخنانت را بگوئی.
مرد خسیس کمی فکر کرد. نزدیک ظهر بود و او خیلی
گرسنه بود . به باربر گفت : اول آنکه سیری بهتر از
گرسنگی است و اگر کسی به تو گفت گرسنگی
بهتر از سیری است ، بشنو و باور مکن.
باربر از شنیدن این سخن ناراحت شد زیرا هر بچه ای
این مطلب را می دانست . ولی فکر کرد شاید بقیه
نصیحتها بهتر از این باشد.
همینطور به راه ادامه دادند تا اینکه بیشتر از نصف راه
را سپری کردند . باربر پرسید: خوب نصیحت دومت چه است؟
مرد که چیزی به ذهنش نمی رسید پیش خود فکر
کرد کاش چهارپایی داشتم و بدون دردسر بارم را به
منزل می بردم . یکباره چیزی به ذهنش رسید و گفت :
بله پسرم نصیحت دوم این است ، اگر گفتند پیاده رفتن
از سواره رفتن بهتر است ، بشنو و باور مکن.
باربر خیلی ناراحت شد و فکر کرد ، نکند این مرد مرا سر
کار گذاشته ولی باز هم چیزی نگفت.
دیگر نزدیک منزل رسیده بودند که باربر گفت: خوب نصیحت
سومت را بگو، امیدوارم این یکی بهتر از بقیه باشد. مرد
از اینکه بارهایش را مجانی به خانه رسانده بود خوشحال
بود و به مرد گفت : اگر کسی گفت باربری بهتر از تو
وجود دارد ، بشنو و باور مکن . مرد باربر خیلی عصبانی
شد و فکر کرد باید این مرد را ادب کند بنابراین هنگامی
که می خواست صندوق را روی زمین بگذارد آنرا ول کرد
و صندوق با شدت به زمین خورد ، بعد رو کرد به مرد خسیس
و گفت اگر کسی گفت که شیشه های این صندوق
سالم است ، بشنو و باور مکن.
از آن پس، وقتی کسی حرف بیهوده می زند تا دیگران
را فریب دهد یا سرشان را گرم کند ، گفته میشود که
بشنو و باور مکن.
90/11/13
3:0 ع
آغاز امامت حضرت
ولی عصر (عج) بر
عموم شیعیان رستگار
جهان مبارک باد .
حضرت اباصالح المهدی (عج) میفرمایند : به خدا
پناه میبرم از کوری بعد از بینایی و از گمراهی بعد
از هدایت و از کارهای هلاکت کننده و از فتنه های
نابود کننده.
کمال الدین و تمام النعمة جلد 2 صفحه 189
حضرت مهدی (ع) در نامه مبارکش به سفیر خود
محمد بن عثمان فرمود : برای تعجیل فرج زیاد دعا
کنید ، چون همین دعا موجب فرج شماست.
منتخب الاثر صفحه 268
امام زمان (عج) فرمود: شیعیان ما هنگامی به فرجام
و زیبای خداوند می رسند که از گناهانی که نهی
شده اند احتراز نمایند.
(بحارالانوار ج 53، ص 177)
امام زمان (عج) فرمود: اگر شیعیان ما (که خداوند آنها
را به طاعت و بندگی خویش موفق بدارد) در وفای به
عهد و پیمان الهی اتحاد و اتفاق می داشتند و عهد و
پیمان را محترم می شمردند سعادت دیدار ما به تأخیر
نمی افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می شدند.
(الاحتجاج للطبرسی ج 2، ص 499)
حضرت مهدی (عج) می فرماید: اما علت و فلسفه آنچه
از دوران غیبت اتفاق افتاده است پس خداوند عز و جل در
قرآن فرموده است: ای مؤمنان از چیزهایی نپرسید که
اگر آشکار شود بدتان آید.
(بحارالانوار ج 78، ص 380)
امام مهدى علیهالسلام :إنّا یُحیطُ عِلمُنا بأنبائِکُم و لایعَزُبُ
عَنّا شَىءٌ مِن أخبارِکُم ؛ امام مهدى علیهالسلام :ما از
همه خبرهاى شما آگاهیم و چیزى از خبرهاى
شما از ما پنهان نیست ..
بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 175
امام مهدى علیهالسلام :لِیَعمَل کُلُّ امْرِءٍ علَى ما یُقَرَّبُ
مِن مَحَبَّتِنا ؛ امام مهدى علیهالسلام :هر یک از شما باید
کارى کند که با آن به محبّت ما نزدیک شود ..
بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 176 .
90/11/13
2:35 ع
دست نیاز به سوى مردم دراز کردن ، سبب ذلّت و خوارى
در زندگى و در معاشرت خواهد بود.
و نیز موجب از بین رفتن حیاء و ناچیز شدن شخصیت خواهد
گشت به طورى که همیشه احساس نیاز و تنگ دستى نماید.
و هرچه کمتر به مردم رو بیندازد و کمتر درخواست کمک نماید
بیشتر احساس خودکفائى و بى نیازى خواهد داشت .
تحف العقول : ص 201، بحارالا نوار: ج 75، ص 136، ح 3.
حقّى که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهاى حرام
- چه کم و چه زیاد - قرار ندهى و بلکه در چیزهاى حلال هم
صرفه جوئى کنى و به مقدار نیاز استفاده نمائى .
تحف العقول : ص 186، بحارالا نوار: ج 71، ص 12، ح 2.
هرکس براى رضا و خوشنودى خداوند ازدواج نماید و با
خویشان خود صله رحم نماید، خداوند او را در قیامت
مفتخر و سربلند مى گرداند.
مشکاة الا نوار: ص 166، س 3.
هم نشینى با صالحان انسان را به سوى صلاح و خیر مى
کشاند، معاشرت و هم صحبت شدن با علماء، سبب
افزایش شعور و بینش مى باشد.
بحارالا نوار: ج 1، ص 141، ضمن ح 30، و ج 75، ص 304.
کسى که بینش و عقل خود را به کمال نرساند - و در رُکود
فکرى بسر برد - به سادگى در هلاکت و گمراهى
و سقوط قرار خواهد گرفت .
بحارالا نوار: ج 1، ص 94، ح 26، به نقل از تفسیر
امام حسن عسکرى علیه السلام .
بر حذر باش از دوستى و همراهى با فاسق چون که او
به یک لقمه نان و چه بسا کمتر از آن هم ، تو را مى فروشد؛
و مواظب باش از دوستى و صحبت کردن با کسى که قاطع
صله رحم مى باشد چون که او را در کتاب خدا ملعون یافتم .
تحف العقول : ص 202، بحارالا نوار: ج 74، ص 196، ح 26.
چنانچه مردم منافع و فضایل تحصیل علوم را مى دانستند
هر آینه آن را تحصیل مى کردند گرچه با ریخته شدن و
یا فرو رفتن زیر آب ها در گرداب هاى خطرناک باشد.
اصول کافی ج 1، ص 35، بحارالا نوار: ج 1، ص 185، ح 109.
شادمانى و راضى بودن به سخت ترین مقدّرات
الهى از عالى ترین مراتب ایمان و یقین خواهد بود.
مستدرک الوسائل : ج 2، ص 413، ح 16.
دوستان و اولیاء خدا در فعالیّت هاى دنیوى خود را براى دنیا
به زحمت نمى اندازند و خود را خسته نمى کنند
بلکه براى آخرت زحمت مى کِشند.
بحارالا نوار: ج 73، ص 92، ضمن ح 69.
به وسیله عقل ناقص و نظریه هاى باطل ، و مقایسات فاسد
و بى اساس نمى توان احکام و مسائل دین را به دست آورد؛
بنابراین تنها وسیله رسیدن به احکام واقعى دین ، تسلیم
محض مى باشد؛ پس هرکس در مقابل ما اهل بیت تسلیم
باشد از هر انحرافى در امان است و هر که به وسیله
ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود.
مستدرک الوسائل : ج 17، ص 262، ح 25.
پیام رسان
من کلا دلم میخواهد همه آدمهایی که با من در ارتباط هستن دست به دست هم بدن تا جامعه ای با نشاط و آگاه والبته امام زمانی داشته باشیم