90/10/28
12:32 ص
1- امام رضا علیهالسلام :
مِن اَخلاقِ النبیاءِ التَّنَظُّفُ؛
پاکیزگى از اخلاق پیامبران است.
کافى، ج 5، ص 567، ح 50
2- رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله :
کادَ الحَلیمُ أَن یَکونَ نَبیّا؛
آدم بردبار به پیامبرى نزدیک است.
بحارالأنوار، ج43، ص70، ح61
3- رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله :
إِنَّ الانبیاءَ إِنَّما فَضَّلَهُمُ اللّه عَلى خَلقِهِ بِشِدَّةِ مُداراتِهِم
لأَِعداءِ دینِ اللّه وَحُسنِ تَقیَّتِهِم لأَِجلِ إِخوانِهِم فِى اللّه ؛
خداوند از این رو پیامبران را بر دیگر مردمان برترى داد که
با دشمنان دین خدا بسیار با مدارا رفتار مى کردند و براى
حفظ برادران همکیش خود نیکو تقیه مى کردند.
بحارالأنوار، ج75، ص401، ح42
4- رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله :
أَدِّبوا أولادَکُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبیِّکُم وَحُبِّ
أَهلِ بَیتِهِ وَقِراءَةِ القُرآنِ؛
فرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستى
پیامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت قرآن.
کنزالعمال، ج16، ص456، ح45409
5- امام صادق علیه السلام :
لَمْ یَبْعَثِ اللّهُ نَبیّا قَطُّ اِلاّ بِالْبِرِّ وَالْعَدْلِ؛
خداوند هیچ پیامبرى را جز به نیکى و عدالت بر نینگیخت.
بحارالأنوار، ج 24، ص 292
6- پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
اَدِّبوا اَولادَکُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبیِّکُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَیْتِهِ
وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ ؛
فرزندانتان را به سه چیز ادب کنید: عشق به پیامبرتان، عشق
به خاندان او، و قرآن خواندن.
غرر الحکم، ح 4488
7- امام رضا علیهالسلام :
... فَاِن قالَ قائِلٌ : فَلِمَ وَجَبَ عَلَیْهِمْ مَعْرِفَةُ الرُّسُلِ وَالاِْقْرارُ بِهِم
وَالاِْذعانُ لَهُم بِالطّاعَةِ؟ قیلَ : لاَِنـَّهُ لَمّا اَنْ لَمْ یَکُنْ فى خَلْقِهِمْ
وَ قُواهُم ما یُکْمِلونَ بِهِ مَصالِحَهُم وَ کانَ الصّانِعُ مُتَعالیا عَنْ اَنْ یُرى
وَ کانَ ضَعْفُهُمْ وَ عَجْزُهُمْ عَنْ اِدْراکِهِ ظاهِرا ، لَمْ یَکُنْ بُدٌّ لَهُمْ مِنْ
رَسولٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ مَعْصومٍ ، یُؤَدّى اِلَیْهِم اَمْرَهُ وَ نَهْیَهُ وَ اَدَبَهُ ، و
یَقِفُهُمْ عَلى ما یَکونُ بِهِ اجْتِرارُ مَنافِعِهِمْ وَ مَضارِّهِم ؛
اگر کسى بگوید : چرا شناخت پیامبران و اعتراف به آنها و اقرار به
(لزوم) اطاعت از آنان ، بر مردم واجب است؟ در پاسخ گفته شود :
چون در وجود مردم و قواى آنان ، چیزى نیست که با آن ، مصالحشان
را کامل سازند و آفریدگار نیز برتر از آن است که دیده شود ، سستى
و ناتوانى آنان از ادراک او آشکار است ، پس چارهاى جز این نیست
که میان خداوند و مردم ، پیامآورى معصوم باشد که اوامر و نواهى
و ادب (و آموزههاى) او را به ایشان برساند و آنها را به آنچه مایه
سود و زیانشان است ، آگاه سازد.
علل الشرایع، ج 2، ص 394، ح 11
8- پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
اِنّا اُمِرْنا مَعاشِرَ الاَنْبیاءِ بِمُداراةِ النّاسِ، کَما اُمِرْنا بِاِقامَةِ الفَرائِضِ؛
ما پیامبران، همانگونه که به برپا داشتن واجبات مأمور شدهایم،
به مدارا کردن با مردم نیز مأمور شدهایم.
امالى طوسى، ص 521
9- امام صادق علیهالسلام :
مَا کَلَّمَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله اَلْعِبادَ بِکُنْهِ عَقْلِهِ
قَطُّ، قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله : اِنّا مَعاشِرَ الاَْنْبیاءِ اُمِرْنا
اَنْ نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلى قَدْرِ عُقولِهِمْ ؛
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله هرگز با مردم به اندازه عقل خود
سخن نگفتند و فرمودند: ما پیامبران مأموریم که با مردم به
اندازه عقل و فهمشان سخن بگوییم.
کافى، ج 1 ، ص 23
10- پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَْلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَةُ
وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ؛
پنج چیز از سنت پیغمبران است: حیا، بردبارى، حجامت کردن،
و مسواک و عطر زدن.
نهج الفصاحه، ح 1463
11- پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
اَکْرَمُ اَخلاقِ النَّبیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُهَداءِ وَ الصّالِحینَ
التَّزاوُرُ فِى اللّهِ؛
بزرگوارانهترین اخلاق پیامبران، صدیقین (انسانهاى راستین)
شهدا و صالحین، دیدار یکدیگر براى خداست.
دعائم الاسلام، ج 2، ص 106
12- امام صادق علیهالسلام :
اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ یَبْعَثْ نَبیّا اِلاّ بِصِدْقِ الْحَدیثِ وَ اَداءِ
الاَْمانَةِ اِلَى الْبَرِّ وَ الْفاجِرِ؛
خداوند عزوجل هیچ پیامبرى را نفرستاد، مگر به راستگویى
و برگرداندن امانت به نیکوکار و بدکار .
کافى، ج 1، ص 104، ح 1
13- امام على علیه السلام :
فى صِفَةِ النَّبىِّ صلى الله علیه و آله طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ
قَد أَحکَمَ مَراهِمَهُ وَأَحمى (أمضى) مَواسِمَهُ یَضَعُ ذلِکَ
حَیثُ الحاجَةُ إِلَیهِ مِن قُلوبٍ عُمىٍ وَآذانٍ صُمٍّ وَأَلسِنَةٍ بُکمٍ،
مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ وَمَواطِنَ الحَیرَةِ... ؛
در توصیف پیامبر صلى الله علیه و آله مى فرماید: پزشکى
است که با دانش خود، همواره میان مردم مى گردند، مرهمهایش
را به خوبى فراهم و ابزار کارش را آماده کرده و آنها را هر جا که
لازم باشد، از دلهاى کور و گوشهاى کر و زبانهاى گنگ به کار
مى برد. غفلت گاه ها و جایگاه هاى حیرت را جستجو و با
داروى خود آنها را درمان مى کند.
نهج البلاغه، خطبه 108
14- امام حسین علیه السلام :
کانَ صلى الله علیه و آله... یُعطى کُلَّ جُلَسائِهِ نَصیبَهُ وَ
لا یَحسَبُ أَحَدٌ مِن جُلَسائِهِ أَنَّ أَحَدا أَکرَمُ عَلَیهِ مِنهُ؛
پیامبر صلى الله علیه و آله بهره هر یک از هم نشینان خود را
عطا مى فرمودند و چنان معاشرت مى نمودند که کسى گمان
نمى کرد شخص دیگرى نزد پیامبر از او گرامى تر باشد.
بحارالأنوار، ج16، ص152، ح4
-15 امام على علیه السلام :
وَهُوَ خاتَمُ النَّبیّینَ، أَجوَدُ النّاسِ کَفّا وَاَرحَبُ النّاسِ صَدرا وَأَصدَقُ
النّاسِ لَهجَةً وَأَوفَى النّاسِ ذِمَّةً وَأَلیَنُهُم عَریکَةً وَأَکرَمُهُم عِشرَةً
مَن رَآهُ بَدیهَةً هابَهُ وَمَن خالَطَهُ مَعرِفَةً أَحَبَّهُ یَقولُ ناعِتُهُ:
لَم اَرَقَبلَهُ وَلا بَعدَهُ مِثلَهُ؛
او خاتم پیامبران است. بخشنده ترین مردم بود، سعه صدرش
از همه بیشتر (پرحوصله ترین مردم) و راستگوترین و پایبندترین
آنان به عهد و پیمان. از همه نرمخوتر بود و رفتارش بزرگوارانه تر.
هر کس بدون سابقه قبلى او را مى دید، هیبتش او را مى گرفت
و هر کس با او معاشرت مى نمود و او را مى شناخت دوستدارش
مى شد و هر کس مى خواست او را وصف کند، مى گفت:
نظیر او را در گذشته و حال ندیده ام.
بحارالأنوار، ج16، ص190، ح27
پیام رسان
من کلا دلم میخواهد همه آدمهایی که با من در ارتباط هستن دست به دست هم بدن تا جامعه ای با نشاط و آگاه والبته امام زمانی داشته باشیم