91/8/4
12:54 ع
جایگاه پیامبر«صلّی الله علیه و آله و سلّم» و
ائمه «علیهم السلام»
شکی نیست که کلام وحی و معارف بیکران الهی، اقیانوسی
است که عقل و دانش ناقص و محدود بشری، توانایی درک و
تحلیل تعالیم و مفاهیم بلند آسمانی آن را به تنهایی، به صورت
کامل و صحیح ندارد و ناگزیر از یاری افرادی است که خود از
سرچشمة وحی و علم الهی بهرهمند شده و توانایی لازم برای
بیان حقایق آن را داشته باشد. این فضیلت در وجود
پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلّم» و اهل بیت
معصومین (علیهم السلام) جلوهگر و متبلور شده است. خداوند در
این باره خطاب به رسول گرامی اسلام«صلّی الله علیه و آله و سلّم»
میفرماید:«وَ أَنزَلنا اِلَیکَ الذِکرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاس ما نُزِّلَ اِلیهم». [9]
« و ما ذکر (قرآن) را بر تو نازل کردیم تا آنچه را که به سوی مردم نازل
شده است. برای آنها تبین کنی».
نبی گرامی اسلام«صلّی الله علیه و آله و سلّم» نیز پس از خود،
خاندان و اهل بیت عصمت خویش را عهدهدار این وظیفه سنگین و
امر خطیر معرفی میفرماید؛ چنانکه در حدیث معروف ثقلین آمده است؛
«اِنّی تارک فیکُم الثَّقَلین کِتابَ الله وَ عِترتی أهل بیتی»[10] ؛ «من در
میان شما دو چیزگرانبها و ارزشمند باقی میگذارم، کتاب خدا و عترت
و اهل بیتم. و اگر به این دو ثقل چنگ بزنید و تمسک بجویید هرگز گمراه
نمیشوید و این دو هیچ گاه از هم جدا نمیشوند تا در روز قیامت در کنار
حوض کوثر بر من وارد شوند».
بنابراین توجه به دیدگاه و بیانات امامان معصوم(علیهم السلام) در فهم
و کشف مقصود آیات نقش کلیدی ایفا میکند.
این انگاره از آیات دیگر قرآن استفاده است:
(فَاسْألُوا أهْلَ الذِّکرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعلمون)[11]؛ «اگر چیزی را نمیدانید از
اهل ذکر (که مصداق اتمّ آن ائمه اهل بیت هستند) بپرسید».
درتفسیر این آیه آمده است:
«نَحْنُ أْهْلَ الذّکرِ وَ نَحْنُ الْمَسؤُولُونَ»؛[12]«منظور از اهل ذکر ماییم و
ما کسانی هستیم که مورد سؤال قرارمیگیریم».
در تفاسیر دوازده گانه اهل سنت از ابن عباس نقل شده است:
«هُوَ مُحَمَّد وَ عَلیّ وَ فاطمة وَ الْحَسنُ وَ الْحُسین هَمْ أهْلُ الذِّکر وَ الْعَقل
وَ الْبیانِ»؛[13] «مراد از اهل ذکر، حضرت رسول، امام علی«علیه السّلام»،
فاطمه، حسن و حسین (علیهم السّلام) است. ایشان اهل ذکر وتعقّل
و بیان میباشند». راز و رمز حیات و جامعیت قرآن، در همگامی و
همراهی آن، با عترت است. قرآن در کنار معصوم، عامل هدایت و مانع
از گمراهی است. این کتاب الهی در کنار تبیین معصوم، برای همیشه
«هادی» است.
پس روشن شد که قرآن، جامع و دارای ظهر و بین و تفسیر و تأویل
است و پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلّم» و ائمه هدی«علیه السّلام»
در تبیین آن نقشی بیبدیل دارند و نه تنها در حوزه متشابهات که در حوزه
ظواهر و نصوص نیز بیان آنان حجّت است.
با این مقدمات نتیجه میگیریم که بحث «مهدی «علیه السّلام» در قرآن»
را باید فراتر از ظواهر الفاظ دید و به صرف اینکه نام مبارک مهدی«علیه السّلام»
در قرآن ذکر نشده نباید گفت: قرآن از حقیقت «مهدویت » خالی است
و آن ریشه در قرآن ندارد.
--------------------------------------------------------------------------
[9] . نحل(16)، آیه 44.
[10] . ر. ک: شیخ کلینی،کافی، ج1، ص293، شیخ مفید،
الارشاد، ج1، ص231، شیخ صدوق، مالی، ص415، ح 15.
[11] . نحل(16)، آیه 43.
[12] . شیخ کلینی، کافی، ج 1، ص210، ح 3.
[13] . تفسیر نمونه، ج 11، ص244.
پیام رسان
من کلا دلم میخواهد همه آدمهایی که با من در ارتباط هستن دست به دست هم بدن تا جامعه ای با نشاط و آگاه والبته امام زمانی داشته باشیم