سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

91/8/8
4:8 ع

 

 

هـ. عبادت صحیح:

نتیجه چنین حکومتی، این است که تنها خداوند «عبادت»

 می‌شود؛ همة مظاهر شرک. از بین می‌رود؛ عبادات خالصانه

تنها برای او خواهد بود و دیگر هیچ معبودی جز خدا، پرستیده

نمی‌شود.تغییر خطاب در آیه از غایب (وعد الله) به متکلم

 وحده (یعبدوننی) و استفاده از عبارت نکره «شیئاً» در سیاق

 نفی که مفید عموم است، هر دو به خوبی بر ازبین رفتن

شرک به طور کامل و حاکمیت توحید دلالت دارد.

علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌علیه) درباره جمله

«وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلک...» می‌فرماید:

«ذلک» (که برای اشاره است) به «موعود» (وعده خدا)

باز می‌گردد، لذا مناسب است که کلمه «کفر» را به معنای

 کفران (در مقابل شکر نعمت) بگیریم و چنین معنی کنیم:

«هر کس کفران کند بعد از تحقق این وعده، او واقعاً فاسق

است».  [32]

طبق این گفتار، «کفر» دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد و به

 این معنا است که هر کس این موهبت الهی را ضایع کرده

و از آن استفاده نکند، فاسق بوده و از راه عبودیت و بندگی

خارج شده است.

پس از بیان قسمت‌های گوناگون آیه، اکنون جای این پرسش

 است که: منظور خداوند از این وعده، شامل چه افرادی

می‌شود؟

برخی از مفسران – مانند صاحب تفسیر نمونه ـ معتقدند:

 ‌آیه عمومیت دارد و نتیجه آن چنین است که در هر زمان،

که پایه‌های ایمان و عمل صالح در میان مسلمانان مستحکم

 شود، آنان دارای حکومتی ریشه دار و پرنفوذ خواهند شد.

البته بی‌شک، حکومت حضرت مهدی«علیه السّلام» مصداق

کامل این آیه است.[33]

علامه طباطبایی(رضوان‌الله‌علیه) بیان بلندی در این زمینه

دارد که خلاصه آن چنین است :

از ظاهر آیه استفاده می‌شود که آیه مربوط به برخی از افراد

 امت اسلام است و اینان دارای مجتمعی صالح خواهند بود.

این جامعه دارای دین مرضیّ خدا بوده و دین اسلام به گونه‌ای

 در جامعه برقرار می‌گردد که تزلزلی در آن راه نخواهد یافت

و امنیت به گونه‌ای در آن اجتماع به وجود می‌آید که دیگر از

هیچ دشمنی (خارجی، داخلی، علنی و پنهانی) نمی‌ترسند

 (چرا که همه زمینه‌های خوف از بین می‌رود و لذا خوف تبدیل

به امنیت می‌شود). این چنین امنیتی است که جای امتنان

 دارد؛ چرا که آیه در مقام امتنان و منت گذاشتن بر مردم است

و امتنان وقتی مناسب و پذیرفتنی است که جامعه از هر جهت

در امان بوده و آزادی برای همه باشد. در این جامعه اخلاص در

عبادت عمومیت پیدا می‌کند و بنیان هر کرامتی غیر از تقوا

منهدم می‌شود. این جامعه با این صفات تاکنون به وجود

نیامده است.پس اگر مصداقی داشته باشد، در روزگار امام

 مهدی«علیه السّلام» می‌باشد و حق مطلب این است که

اگر واقعاً بخواهیم حق معنای آیه را به آن بدهیم، آیه جز با

 اجتماعی که با ظهور حضرت مهدی «علیه السّلام» تشکیل

 می‌شود، قابل انطباق با هیچ مجتمعی نیست.[34]

ممکن است کسی بگوید: هرچند این آیه مربوط به حکومت

حضرت مهدی«علیه السّلام» است؛ ولی آیا از این آیه می‌توان

استفاده کرد که ایشان زنده و حاضر است؟

در پاسخ باید گفت: آری، وجود امام زندة حاضر را از همین آیه

و با توجّه به آیات دیگر، می‌توان برداشت کرد:

1-     دین مورد رضایت خدا، اسلام است و این دین آن

 هنگام کامل و مورد رضایت خدا قرار گرفت که

پیامبر«صلّی الله علیه و آله و سلّم»  در غدیر خم

 ؛ امام علی«علیه السّلام» را به عنوان خلیفه و

ولیّ تعیین کرد و این ولایت و خلافت را جزء ‌دین قرار

 داد و وجود آن را باعث اکمال و اتمام دین دانست

:«الیوم اکملت...».

پس تا دین هست، ولایت و خلافت نیز باید باشد و چون در

 هر زمان دین هست، ولی و خلیفه نیز باید تا قیامت باشد.

2-     هر رهبری که بخواهد حکومت کند، خود باید برای

تشکیل این حکومت برنامه ریزی کند؛ چنان که سنت

خدا بر این قرار گرفته است و با رجوع به خلافت و

 رهبری پیشوایان و پیامبران گذشته؛ این مطلب روشن

می‌شود. امام زمان«علیه السّلام» نیزکه می‌خواهد

حاکمیت دوران ظهور را بر عهده داشته باشد، باید

خود رهبری قیام و تشکیل حکومت را در دست بگیرد و

نیرو سازی کند. پس باید زنده و حاضر باشد و در راستای

ایجاد انقلاب جهانی و تشکیل حکومت خویش، فعالیت

 کند.

3-     وعده خدا در هر زمان که مقتضی فراهم و موانع مفقود

باشد، امکان پذیر است و خداوند این را به عهدة انسان‌ها

گذاشته است: «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا

ما بانفسهم»؛[35] یعنی، هر زمان که انسان‌ها بخواهند،

 خدا تغییر می‌دهد. پس هر زمان که انسان‌ها حاکمیت

 مهدی«علیه السّلام» را بخواهند، خداوند آن را رقم

می‌زند. بنابراین باید امام و رهبر در هر زمان باشد تا با

 خواست انسانها، قیام جهانی و حکومت عدل برقرار شود.

امام صادق «علیه السّلام» در روایتی فرمود:

«اِنّهُ لَمْ یَجیء تَأویلُ هذِه الآیةِ وَ لَو قامَ قائمُنا سَیَری مَن یُدرِکُهُ

ما یَکُونُ مِن تأویلِ هذِهِ الآیَةِ، وَلَیَبْلُغَنَّ دینُ مُحَمَّد«صلّی الله علیه

 و آله و سلّم»  ما بَلَغَ اللّیلُ حَتّی لایَکُونَ مُشرِکٌ عَلَی ظَهْرِ الاَرضِ

 کَما قال الله تَعالی وَ یَعْبُدونَنِی لایُشرکونَ بِی شَیئاً»[36]

 

تأویل و مصداق این آیه هنوز نیامده است. هنگامی که قائم ما قیام

کند کسی که او را درک می‌کند، تأویل این آیه را می‌بیند: هر آینه

دین محمد«صلّی الله علیه و آله و سلّم»  به هر جایی که شب

برسد، می‌رسد (همه کره زمین)، به صورتی که هیچ مشرکی بر

روی زمین نخواهد بود؛ همان گونه که خداوند فرمود: ( یَعْبُدوننی... ).

*نکته: ‌از نظر ترتیب نزول سوره‌ها، آیه 55 سوره «نور» می‌تواند

تفسیر 105 سورة «انبیاء» باشد؛ بدین معنا که در آیه 105 سوره

«انبیاء» اصل طرح و مجریان و گستره آن بیان شده بود، ولی این آیه

ویژگی‌ها و اهداف را بیان می‌کند.

سه. بندگان صالح وارثان زمین

(وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ اََنَّ الْأََرْضَ یَرِثُها

عِبادِیَ الصّالِحون)[37]، «و در حقیقت، در زبور پس از تورات

نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد».

همه مفسران بر این باورند که خداوند متعال در این باره به

کتاب‌های انبیا اشاره دارد و می‌فرماید: در کتاب‌های پیامبران

نوشته‌ایم که زمین را بندگان صالح به ارث می‌برند. البته در این

 اختلاف شده که: آیا خداوند در همه کتاب‌های پیامبران به

 این آیه اشاره کرده است یا در بعضی از آنها؟ گروهی می‌گویند:

مراد از «زبور» همان کتاب حضرت داوود«علیه السّلام» است و

مراد از «ذکر» تورات حضرت موسی«علیه السّلام». برخی دیگر

مراد از «ذکر» را قرآن کریم می‌دانند (البته با توجه به اینکه در خود

 قرآن کلمه، ذکر برای قرآن آمده است). در این صورت مراد از کلمه

«بعد» در آیه، بعد بودن از جهت رتبه است، نه زمان.

کملة «ارض» وقتی به صورت مطلق و بدون قرینه می‌آید، همة کرة

زمین را در بر می‌گیرد و مراد از «وراثتِ زمین» این است که سلطه

بر منافع و استفاده از آنها از دیگران، به بندگان صالح منتقل شده و

برکات زندگی نصیب ایشان و مختصّ آنان خواهد شد.

-------------------------------------------------------------------- 

[32] .تفسیر المیزان، ج 15، ذیل آیه.

[33] .تفسیر نمونه، ج 14، ذیل آیه.

[34] .تفسیر المیزان، ج 15، ذیل آیه.

[35] .رعد،(13)، آیه 11.

[36] .بحارالانوار، ج 51، ص55، ح 41.

[37] .انبیاء(105).

 


پیام رسان

+ سوال: منظور از تسویل نفس چیست ؟ پاسخ آیت الله جعفر سبحانی : در قرآن مجید مکرارا از «تسویل نفس» سخن به میان آمده است و مفاد آن این است که نفس انسانى روى تمایلات نفسانى، کارهاى زشت را نزد او زیبا جلوه دهد، از این جهت برخى براى انسان، نفسى به نام «مسوله» اثبات کرده اند، در مقابل «نفس مطمئنه» و یا «لوامه» و یا «راضیه» ،

+ **امام على علیه‏ السلام :**از غیرت نابه‏جا بپرهیز؛ چرا که این کار، زنان درستکار را به لغزش مى‏کشانَد؛ اما برکارزنان، نظارت داشته باش و هرگاه گناهى از آنان دیدى، چه بزرگ و چه کوچک، ازطریق نشان دادن ناخشنودى خویش، با آن برخورد کن و از مجازات کردن بپرهیز، چراکه گناه، بزرگ و تذکّر، کم اثر مى‏گردد..... تحف العقول، ص 87

+ **امام صادق علیه‏ السلام :** شوهر در رابطه با همسرش از سه چیز بى‏نیاز نیست: سازگارى که با آن، سازگارى ومحبت و عشق زن را به خود جلب کند و خوش اخلاقى با او و دلبرى از او با آراستن خودبراى وى و فراهم آوردن امکانات رفاهى او..... تحف العقول ، ص 323



+ **امام سجاد علیه‏ السلام :**حق زن آن است که بدانى خداوند او را مایه آرامش و آسایش و همدم و پرستار توقرار داده است، هم چنین بر هر یک از شما واجب است که خداوند را بخاطر وجوددیگرى ستایش کند و بداند که او نعمتى است که خداوند ارزانى داشته و واجب است کهبا نعمتِ خداوندى رفتار نیک داشته باشد و او را گرامى بدارد و با او سازگارى کند و هرچند حق تو بر زنت بیشتر است و



+ رابطه انیشتن و آیت الله بروجردی

+ **امام صادق علیه السلام:** آزاده در همه حال آزاده است: اگر بلا و سختى به او رسد شکیبایى ورزد و اگر مصیبت‏ها بر سرشفرو ریزند او را نشکنند هرچند به اسیرى افتد و مقهور شود و آسایش را از دست داده و به سختى و تنگدستى افتد. چنان که یوسف صدیق امین، صلوات اللّه‏ علیه، به بندگى گرفته شد و مقهور و اسیر گشت اما این همه به آزادگى او آسیب نرساند.....(کافى، ج2، ص89، ح6)

+ **امام صادق علیه السلام:** پنج خصلت است که در هر کس یکى از آنها نباشد خیر و بهره زیادى در او نیست: اول: وفادارى دوم: تدبیر سوم: حیا چهارم: خوش اخلاقى و پنجم: ـ که چهار خصلت دیگر را نیز در خود دارد ـ آزادگى......(خصال، ص284، ح33)

+ **پیامبر صلى الله علیه و آله:** خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد........(نهج الفصاحه، ح 660)

+ امام على علیه ‏السلام : درباره آیه سهم خود را از دنیا فراموش مکن : [یعنى] سلامتى ، توانایى ، فرصت ، جوانى و شادابى‏ ات را فراموش مکن ، تا با آنها ، آخرت را به دست آورى.......وسایل الشیعه ج1 ، ص90 - مجموعه ورام ج2 ، ص165



+ **امام صادق علیه السلام** :مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترین آنها این است که آدمى تنها حق را بگوید، هر چند بر ضد خود یا پدر و مادرش باشد و به خاطر آنها از حق منحرف نشود……………مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 9 ، ص 45 - بحار الأنوار(ط-بیروت)، ج71، ص223

مشخصات مدیر وبلاگ
 
سیاوش[496]
 

من کلا دلم میخواهد همه آدمهایی که با من در ارتباط هستن دست به دست هم بدن تا جامعه ای با نشاط و آگاه والبته امام زمانی داشته باشیم


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
upturn یعنی تغییر مطلوب ***جزین*** عکس و مطلب جالب و خنده دار alone شقایقهای کالپوش سکوت ابدی بلوچستان هم نفس ►▌ استان قدس ▌ ◄ محمد جهانی سفیر دوستی اطلاعات عمومی .: شهر عشق :. پیامنمای جامع بادصبا ایران اسلامی منطقه آزاد مشاوره - روانشناسی من.تو.خدا دل شکســــته روشن تر از خاموشی (بنفشه ی صحرا) عشق جزتو Manna عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر) گل یا پوچ؟2 مهاجر جیغ بنفش در ساعت 25 ستاره طلایی مردود گروه اینترنتی جرقه داتکو فقط خدا بـــاور مـــ♥ـن....!!ツ آتیه سازان اهواز خداجون دوستت دارم اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما... آقا رضا کشاورزی نوین شاهکار باکری میاندوآب نــــــا کجــــــا آبـــــــاد دل مــــن ... mordan شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة ایرانیان ایرانی سکوت پرسروصدا فاطمیون لنجان خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا دل نوشته های من دل شکسته نبض شاه تور صل الله علی الباکین علی الحسین مهندسی متالورژِی خوش مرام مطالب عاشقانه تینا ستاره سهیل معماری نوین غلط غو لو ت I love you آزاد اندیشان خـــــستــــــــــــه امـــــــــــــــــ مناجات با عشق از یک انسان جوجو نوجوونی از خودتون ME&YOU من + تو = ما بسوی ظهور می نویسم هر چی بدونم به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید أین تذهبون؟ سومین حرکت دوست خوب جیگر نامه anzalichi سه ثانیه سکوت درجست وجوی حقیقت داستان نویس جوک و خنده دهاتی دکتر علی حاجی ستوده قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی ミ★ミسکوت غمミ★ミ Romance عشق ممنوعه و دلتنگی بمب خنده ریحانه لپ لپ عشق نردبانی برای لمس رویا ها زمانه یکی بود هنوزهم هست ای غایب از نظر به خدا می سپارمت تنهایی چـــــاوش ( چه خبر از دنیا ؟؟؟؟) عاشق تنها.... آریایی مدیا پلیر خاطره سمت خیال دوست آشنای غریب دوستانه ماه آسمون من عاشق ترین آدم دنیا تنهایی من مجمع فرهنگی فاطمیون شهرستان لنجان دلتنگی آتش عشق ❤❤ جزرومد❤❤ علاقه به کف پا و فلک رندانه گریه های شبانه کسب در آمد آسان از اینترنت امانتدار امام تنهایی.......
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ        
       


ساخت کد موزیک آنلاین

http://www.0up.ir/do.php?filename=45.wma