91/8/13
9:42 ص
هشت. ذخیره الهی
(بَقیّةُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ وَ ما اَنا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ)؛ [54]
«ذخیره خدا برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید و من نگهبان
شما نیستم».
تفسیر آیه:
این آیه در ادامه آیاتی است که درباره گفتوگوی
شعیب«علیه السّلام» با قومش در رابطه با چگونگی معامله
و مسائل مادی است. در پایان به آنان گوشزد میکند که ثروت
فراوانی که از راه نادرست به دست آید، مفید نبوده و هنگام
نیاز، به کار نمیآید، بلکه مال حلال برای شما بهتر است. این
در صورتی که ایمان داشته باشید؛ زیرا این مال باقی بوده و
برکات الهی را برای شما به همراه خواهد داشت. درک این
واقعیت و کسب برکات، وقتی است که شما به خداوند ایمان
داشته باشید.
تأویل آیه:در روایات متعدد مصداق کامل وتمام «بقیة الله»
حضرت مهدی«علیه السّلام» معرفی شده و این لفظ به آن
جناب تأویل گشته است. صدوق(رضواناللهعلیه) در روایتی
از امام باقر«علیه السّلام» نقل میکند:
«اَلقائِمُ مِنّا منصُورٌ بِالرُّعبِ، مؤیَّدُ بِالنَّصر، تُطوی لَهُ الارضُ وَ
تَظهَرُ لَهُ الکُنُوزُ یَبْلُغُ سُلطانُهُ المَشرقَ وَ المَغرِبَ وَ یُظهِرُ اللهُ
عَزَّوَجلَّ بِه دینَهُ عَلی الدَّینِ کُلِّهِوَ لَوْ کَرِهَ المُشرِکونَ، فَلا یَبقی
فِی الاَرضِ خراب اِلا قَدْ عُمِرَ، وَ یَنزِلَ روحُ اللهِ عِیسَی بنُ
مریم«علیه السّلام» فَیُصلّی خلفَهُ. قالَ قُلتُ: یَا بنَ رَسُولِ الله
مَتی یَخرُجُ قائِمُکُمْ، قالَ: اِذا تَشَبَهَ الرِّجالُ بِالنساءِ وَ النِساءُ
بالرّجالِ، وَ أکتَفی الرِجالُ بِالرّجالِ و النِساءُ بِالنِّساءِ وَ رَکِبَ
ذَواتُ الفُروُجِ السُّروجَ وَ قُبِلَتْ شَهادات الزُور وَرُدَّتْ شَهاداتُ
العُدُولِ واستَخَفَّ الناسُ بِالدِّماءِ و ارتِکابِ الزِنا وَ أکلِ الرِّبا و
اتُّقِیَ الاشرارُ مَخافَةَ اَلسِنَتِهِم وَ خُروجَ السُفیانی مِنَ الشامِ
و الیَمانی مِنَ الیَمن و خَسف البِیداء وَ قَتَلَ غُلامٍ مِن آل مُحَمَّدٍ
بینَ الرُّکنِ وَ الْمَقامِ اِسمُهُ مُحمدُ بن الحَسَنِ النَفسُ الزَکیّة
و جائَتْ صَیحَةُ مِنَ السَّماءِ بِانَّ الحَقَّ فِیه وَ فی شِیعَتِهِ، فَعِندَ
ذلِکَ خَُروُجٌ قائِمِنا. فَاذا خَرَجَ أسنَدَ ظَهرَهُ اِلی الکَعبةِ وَ اجْتَمَعَ
إلَیه ثَلاثُمِأة وَ ثُلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً وَ اوَلُ ما یَنطقُ بِهِ هذِه الایَةِ
«بَقیَّةُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ » ثُمَّ یَقُولُ: اَناَ بقیَّةُ اللهِ
فِی اَرضِه وَ خَلیفَتُه وَ حُجَّتُه عَلَیکُمْ فَلا یسلمُ عَلَیهِ مُسلمٌ
اِلا قال: اَلسلامُ عَلَیکَ یا بقیَّة الله فِی أرضِه...»؛[55]
قائمما یاری شده به رعب و ترس است (ترس از او در دل
دشمنان قرار میگیرد) و به نصرت و پیروزی مدد گرفته.
زمین برای او در نوردیده شود و گنجها برای او ظاهر
میشود و سلطنت وحکومتش شرق وغرب عالم را فراگیرد
و خدای متعال به واسطة او دینش را بر همة ادیان چیره
گرداند؛ گرچه مشرکان را ناخوش آید و در زمین ویرانهای
نماند، جز آنکه آباد گردد و روح الله عیسی بن مریم فرود
آید و پشت سر او نماز گزارد، راوی گوید: گفتم: ای پسر
رسول خدا! قائم شما کی خروج میکند؟ فرمود: آن گاه
که مردان خود را شبیه زنان کنند و زنان، خود را مشابه
مردان نمایند و مردان به مردان بسنده کنند و زنان به
زنان، و زنان بر زین ها سوار شوند و شهادتهای دروغ
پذیرفته شود و شهادتهای عادلان مردود گردد و مردم
خون ریزی و ارتکاب زنا و رباخواری را سبک شمارند و از
اشرار به خاطر زبانشان پرهیز شود و سفیانی از شام
خروج کند و یمانی از یمن، و در بیداء خسفی واقع شود
و جوانی از آل محمد«صلّی الله علیه و آله و سلّم» ـ که
نامش محمد بن حسن، نفس زکیه است ـ بین رکن و
مقام کشته شود و صحیهای از آسمان بیاید و بگوید:
حق با او و شیعیان اوست. در این هنگام است که قائم
ما خروج میکند و چون ظهور کند، به خانة کعبه تکیه زند
و 313 مرد به دور او اجتماع کنند و نخستین سخن او این
آیه از قرآن است: (بَقیّةُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ).
سپس میگوید: « منم بقیة الله در زمین و منم خلیفه
خداوند و حجت او بر شما» و هر درود فرستندهای، به
او چنین سلام گوید:«السلام علیکَ یا بقیةَ الله فی أرضه»
امام باقر«علیه السّلام» ضمن بیان برخی ازویژگیهای
دوران ظهور و بعضی از علایم ظهور، به محل قیام
حضرت مهدی«علیه السّلام» (مکه) اشاره دارد و
چگونگی سلام دادن اصحاب و مردم ار به آن حضرت
بازگو میکند. در این زمان خود امام مهدی«علیه السّلام»
ابتدا به معرفی جایگاه خویش میپردازد. کلینی
(رضواناللهعلیه) در روایتی نقل میکند:
«عمربن زاهر عن ابی عبدالله«علیه السّلام» قالَ:
سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ القائِمِ یُسلَمْ عَلَیهِ بِاِمْرَةٍ المؤمنینَ قال:
لا ذاکَ اِسمٌ سَمَّیَ اللهُ بِه اَمیرالمؤمنینَ«علیه السّلام»
لَمْ یُسَمُّ به اَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لایَتَسَمّی بِهِ بَعدَهُ اِلّا کافِرٌ. قُلتُ:
جُعِلْتُ فِداکَ کَیْفَ یُسْلَمُ عَلیه، قالَ: یَقولونَ: السَّلامُ
عَلَیکَ یا بقیةاللهِ. ثُمَّ قَرَأ.« بَقیّةُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ م
ُؤمِنینَ»[56]
شخصی از امام صادق«علیه السّلام» پرسید: آیا به
قائم به (لفظ) امیرالمؤمنین سلام گفته میشود؟
حضرت فرمود: نه این اسمی است که خدا به این
اسم امام علی«علیه السّلام» را نامیده است. کسی
قبل از او به این نامیده نشد و بعد از او نیز نامیده نمیشود،
مگر کافر.
گفتم: فدای شما بشوم! چگونه بر او سلام گفته میشود؟
حضرت فرمود میگویند:«اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا بَقیَةُاللهِ». سپس
حضرت این آیه را خواند: ( بَقیّةُ اللهِ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ).
بقیة الله کیست؟
با توجه به لغت و کاربرد آن( به خصوص در آیه شریفه)،
میتوان گفت که «بقیة الله» ؛ یعنی، هر شیء مفید و
نافعی که از طرف خدا (به عنوان موهبت) برای آدمی ذخیره
میشود و مایة خیر و سعادت و فلاح او میگردد. چون
حضرت مهدی«علیه السّلام» آخرین پیشوا و بزرگترین
رهبر انقلابی است، پس یکی از روشنترین مصادیق«بقیة الله»
میباشد و از همه به این لقب شایستهتر است. به ویژه که
او تنها باقی مانده از سلسلة پیامبران و امامان است و خداوند
به واسطة او به مؤمنان عزت میدهد و دشمنان را خوار و
ذلیل میکند:«اَیْنَ مُعزُّ الاولیاء وَ مُذِلَّ الاَعداء» و بناهای شرک
و نفاق را منهدم میکند:«اَینَ هادِمُ اَبنیةِ الشِّرکَ وَ النِّفاق»
و دین را احیا میکند:«اَیَنَ مُحییَ مَعالِم الدِّینَ وَ اَهلِهِ».[57]
چند نکته:
1. انسان در برخورد با پیشوایان باید سعی کند از چهار چوب
دین و دستورات ائمه علیهم السلام خارج نشود و آنچه که
آنان میگویند، انجام دهد. امام صادق«علیه السّلام» در
این روایت به پرسشگر یادآور میشود که حتی برای سلام
نیز نباید فقط به فکر و عقل خود بسنده کرد؛ بلکه باید
مقرارت دینی را رعایت نمود. اگر خداوند براساس مصالحی
نام و یاد وصفی را به شخصی اختصاص داده، باید حریم آن
حفظ شود.
2. هر چیزی که رنگ الهی پیدا کند، برای انسان خیر و رستگاری
به همراه دارد. جامعه نیز ـ که شأنی از شئون زندگی
انسانی است ـ علاوه بر قانون، نیاز به مجری وحاکم دارد.
یک پیشوای، الهی، قطعاً سعادت آدمی را نیز در آن جامعه،
به ارمغان میآورد.
-------------------------------------------------------------------------------------
[54] . هود(11)، آیه86.
[55] . کمالالدین و تمام النعمة، ج1، ب32، ح 16. این روایت در
کتابهای متعددی ذکر شده است ؛ ر.ک معجم احادیث الامام
المهدی«علیه السلام»، ج 5، ص 176.
[56] . کافی، ج 1، ح 2، ص 411، این روایت در کتابهای
متعددی ذکر شده است؛ ر. ک: معجم احادیث امام
مهدی«علیه السلام» ج5، ص 176.
[57] . سید بن طاووس، الاقبال، ص297.
پیام رسان
من کلا دلم میخواهد همه آدمهایی که با من در ارتباط هستن دست به دست هم بدن تا جامعه ای با نشاط و آگاه والبته امام زمانی داشته باشیم